El-certifikatsystemet är bra och bör behållas

 

Varför vill Folkpartiet avskaffa el-certifikatsystemet? Folkpartiet tycks vilja avskaffa el-certifikatsystemet, men samtidigt talar många om att stödja förnybara energislag. Hur det skall gå till att få mer förnybar el utan stödsystem är oklart. Utan stödsystem har förnybara energislag svårt att dra till sig investerare. Man kan också oroligt fundera över - med vad skall vi generera den nya el vi behöver för el-bilar och annat, tills alla nybyggda kärnkraftverk är klara omkring år 2025. Att importera kolkraft är inte ett speciellt bra alternativ.

 

 

Här några synpunkter på fördelarna med el-certifikatsystemet

 

Avsikten med el-certifikatsystemet är ju att stödja förnybara energislag. Alla länder arbetar på att stödja förnybara energislag, ofta med en av tre metoder; direkta subventioner, garanterat pris på genererad el eller som Sverige och några andra länder el-certifikat, som är en mera marknadsmässig mekanism. El-certifikatsystemet innebär att den som genererar förnybar el får certifikat som säljs till elbolagen som måste köpa el-certifikat motsvarande en del av produktionen (den s.k. kvotplikten). I slutändan innebär detta att detta att elkonsumenter som konsumerar icke förnybar el, subventionerar konsumenter som förbrukar förnybar el.

 

Ny vindkraft kostar 38 öre per kWh innan fördelen med certifikatsystemet medräknats och c:a 20 öre per kWh sedan certifikatsystemet medräknats och det är ju detta som gäller idag, men som tydligen Folkpartiet vill ta bort, för att detta anses för dyrt för oss konsumenter. Men detta stämmer inte. 

 

Vår klimattalesman skriver att kostnaden per kWh för elcertifikaten är 30 öre per kWh efter att planeringsmässigt varit 20 öre. Detta är fel. Kostnaden för mig som konsument i dag är 5-6 öre per kWh, oftast inbakat i elpriset. 

 

Vår klimattalesman säger också att vi vanliga konsumenter förlorar på vindkraften och certifikatsystemet. Rätt svar är att vi konsumenter och småföretagare tjänar på systemet, medan de stora elbolagen på oligopolmarknaden förlorar. Sanningen är att när jag i dag (priser från Fortum 30/1 -09) tar ett rörligt avtal betalar jag 105,23 öre per kWh som består av följande delar: C:a 20 öre som kostnad för avskriven vatten- och kärnkraftsel + 10 öre rimlig vinst till elbolagen (ny kärnkraftsel kostar c:a 30 öre per kWh) + 21,08 öre övervinst till elbolagen (beroende på den oligopolställning dom har) + 28,20 öre energiskatt + 21,05 öre i moms + 4,9 öre el-certifikatkostnad (Fortum’s uppgift från hemsidan). Merparten av alla kostnader är alltså något helt annat än el-certifikatkostnaden. Det är alltså inte alls el-certifikatsystemet som förorsakar höga energipriser för oss konsumenter.

 

Köper jag vatten- och kärnkraftsel el från ett oligopolföretag betalar jag alltså c:a 105,2 öre per kWh. Köper jag vindel från ett vindkooperativ (som www.o2.se) betalar jag 60,6 öre per KWh inklusive service, administration och avskrivning på vindkraftverket, skatt och moms. Till detta måste jag kalkylera 33,5 öre per kWh i ränta på insatsen i vindkooperativet (räknat på 5% - dagens bolåneränta). Summan är alltså 11,1 öre billigare än oligopol-el. Och denna fördel ökar om el-priset ökar. Marknadspriset var uppe i 130 öre per kWh bara för några månader sedan och då var alltså vindkraftsel c:a 35 öre billigare. Varför är vindkraftsel billigare än kärnkraftsel. Jo oligopolföretagens övervinster har försvunnit och vinsten på vindkraftverket stoppar man i egen ficka. Men naturligtvis också på elcertifikaten. Dessa konsumenter har tjänat på elcertifikatsystemet, medan de stora elbolagen förlorat.

 

Men de  konsumenter som köper vatten- och kärnkraftsel från de stora elbolagen förlorar ju 5-6 öre per kWh på certifikatsystemet kan man tycka. Men ekonomin fungerar ju så här. Finns det en leverantör som kan leverera el till 60,6 öre per kWh (94,1 öre inklusive ränta till banken) och en annan som levererar till 105,2 öre per kWh, så kommer den med det högre priset att så småningom behöva sänka sitt pris. Låt oss anta att detta sänks till 98 öre (fortfarande 4 öre mer än vindel). Då visar det sig att även den som köper vattenkraftel och kärnkraftsel från oligopolen tjänar på att det finns ett system som stöder vindkrafts-el.

 

Det är alltså rimligt att anta att en ökad mängd vindkraft har en prispressande effekt, som är större än vad certifikatsystemet kostar oss konsumenter.

 

Om vi istället som Folkpartiet tycks förorda avskaffar el-certifikatsystemet är det troliga att staten höjer energiskatten med motsvarande belopp. Att man i dessa klimatfokuserade tider skulle sänka den totala energiskatten, som idag kan sägas vara energiskatt + el-certifikatavgift, är inte troligt eftersom detta direkt riskerar att öka el-förbrukningen. Dessutom måste ett annat system till för att stödja förnybar energi. För att möta EU:s krav måste vi öka andelen förnybar energi och ett alternativt stödsystem måste ju också betalas.

 

Om nu tänker vidare och förutsätter att nybyggnadsförbudet för kärnkraft avskaffas samtidigt som el-certifikatsystemet avskaffas och de tre stora elbolagen går in i stora kärnkraftsprojekt – hur påverkar detta våra el-kostnader. Kostnaderna kommer absolut inte att sjunka, utan tvärtom kommer dessa stora investeringskostnader att pressa upp priserna från de stora el-jättarna rejält, speciellt som prispressen från vindkraften har försvunnit. Inte blir konsumenterna vinnare av detta.

 

Men vår el-intensiva industri då? Flera stora skogsbolag satsar nu på att bygga vindkraft, som tack vare el-certifikatsystemet ger en lägre kostnad än ny kärnkraft och därmed förbättrad konkurrenskraft. Certifikatsystemet tycks inte alltså inte heller missgynna dessa stora företag.

 

Summa summarum – för allas bästa bör el-certifikatsystemet behållas. Det finns och behövs och fungerar bra. Alternativen är alla sämre.

 

Ett mer komplett inlägg om vindkraft finns på http://gronaliberaler.se/node/35  . En prognos för elförbrukningen i Sverige år 2030 finns på http://gronaliberaler.se/node/116  och ett förslag om storskalig export av fossil-fri – en ny svensk exportindustri finns på http://gronaliberaler.se/node/108

 

Inlägg av

 

Anders Schüllerqvist FP-medlem i Enskede-Årsta, Stockholmsvägen 82, 122 63 Enskede, 08 / 39 21 76 - mobil 070 / 694 21 76,

e-mail: anders.sch@telia.com,

 

Certifikatavgiften är inget

Certifikatavgiften är inget annat än en dåld energiskatt, och ett begrepp som vanligt folk inte förstår, den kan lika gärna överföras till energiskatt 34,4 öre + moms=43 öre(28,2+6,2 öre).Då förstår folk vad de handlar om.

Skrivet av Torgny Andskär (ej verifierad) den 29 december, 2009 - 23:46.
Jag håller helt med Anders

Jag håller helt med Anders om att elcertifikatsystemet borde behållas. Mina skäl för detta är högst pragmatiska. Systemet med elcertifikat är etablerat och fungerar som det är tänkt - d.v.s. säkerställer att el baserad på förnybara energikällor kommer ut på marknaden.

Att ersätta elcertifikatsystemet med en elskatt är förknippat med ett antal problem.

- För det första gäller principen att skattemedel inte för öronmärkas - det som går in till statsbudgeten går in "ograverat". Om staten sedan skulle vilja betala ut motsvarande belopp till producenter av el från förnybara energikällor blir man tvungen att lägga upp ett anslag för detta (på statsbudgetens utgiftssida). Det är givetvis fullt möjligt att göra, men man får en del tillkommande problem, enligt följande.

- Ett stöd till förnybar energi direkt på statsbudgeten blir definitionsmässigt ett statsstöd, enligt EG-rättsliga principer. Sådana statsstöd KAN tillåtas enligt EG-rätten (i synnerhet om de är miljömässigt motiverade) men de måste alltid gå igenom en s.k. statsstödsprövning, där EU-kommissionen granskar om de skall tillåtas. Ett stöd till el från förnybara energikällor skulle sannolikt BLI tillåtet, men man måste alltså gå igenom en administrativ process som kostar staten - och de svenska skattebetalarna - både tid och ekonomiska resurser (svenska regeringskanslitjänstemän måste jobba med detta i stället för att de jobbar med något annat).

- Jämför nu detta alternativ - att behålla ett system som redan finns, och som bevisligen fungerar, med att övergå till en skattelösning som kräver en helt ny tillståndsprocess, där vi inte ens vet med säkerhet att stödet kommer att bli godkänt (även om det är troligt). Om vi använder det befintliga systemet uppnår vi samma effekt som med en tänkt skatt / anslagslösning och vi slipper förlora tid och andra resurser.

- Varför skall man laga något som inte är trasigt? Certifikatsystemet bör behållas.

Per H

Skrivet av Per Högström den 30 december, 2009 - 14:36.
Håller med Per H i

Håller med Per H i inlägget ovan.    Per utgår från, precis som jag tycker, att vi skall stödja förnybar energi. Skall man stödja förnybar energi är certifikatsystemet säkert det bästa, eftersom vi redan har detta system igång. Alternativet, som man använder i en del andra länder, är s.k "Feed- in tariffs" som är fast ersättning för produktion av förnybar energi som matas in på nätet och som är högre än marknadspriset.     I Folkpartiet är det dock många som inte alls vill stödja förnybar energi och därför vill avskaffa certifikatsystemet. Bl. a. verkar C.B. Hamilton önska detta. Hans argument för detta säger han är omtanke om  elkonsumenterna, som får betala för mycket för sin el. I själva verket är det säkerst så att huvudargumentet är att ny kärnkraft missgynnas av certifikatsystemet relativt vindkraft. Dessutom är CBH en vindkraftshatare, som hela tiden lyckas uppfinna nya problem med el-produktion med vindkraft. Om det blir så att koddioxidskatten i Europa kraftig ökar så att el från kol och olja i Tyskland och Baltikum blir mycket dyrare än produktion av el från vindkraft även oräknat certifikatsystemet, så kanske man på sikt kan avskaffa certifikatsystemet, men där är vi långt ifrån i dag. När jag kom så här långt i min kommentar dök senaste Hamiltons Blandning upp med ett nytt osakligt försök att såga vindkraften. Jag gör ett separat inlägg som kommenterar detta. Under tiden kan man begrund mitt tidigare inlägg Skrota Hamilton istället för Vindkraften  http://www.leiph.se/gronaliberaler.se/node/103. Min uppfattning är att vi behöver behålla kärnkraften och komplettera med en rejäl mängd vindkraft (åtminstone 30 TWh). Därmed bygger vår elförsörjning på tre ben, vatten, vind och kärnkraft

 

Anders S

Skrivet av Anders Schüllerqvist den 31 december, 2009 - 14:52.
Varför inte betrakta

Varför inte betrakta elmarknaden just som en marknad? Ökad efterfrågan ger höjda priser som gör ny produktion mer lönsam.

Skrivet av Mikael Ståldal den 7 januari, 2010 - 18:49.
Jag kan hålla med om att

Jag kan hålla med om att det inte vore så lyckat att avskaffa elcertifikatsystemet idag, och så vitt jag förstått så förespråkar inte Folkpartiet detta heller.

Men det innebär inte att elcertifikat är någon bra idé i grunden. Det var dumt att införa elcertifikat, systemet bör inte behållas längre än nödvändigt och bör inte tas efter på andra områden.

Om man vill stödja t.ex. vindkraft så tode det varit enklare och effektivare med direkta subventioner över statsbudgeten till att bygga vindkraftverk. Den enda nackdelen är att det kan bli problem med EU:s statsstödsregler, men kostnaden för att hantera detta tode varit längre än all byråkrati som elcertifikaten medfört.

Att kalla elcertifikat för en "mera marknadsmässig mekanism" är nyspråk, det är inget annat än planekonomi.

Skrivet av Mikael Ståldal den 7 januari, 2010 - 18:57.
Skälet till att man kan

Skälet till att man kan kalla elcertfikat "en mer marknadsmässig mekanism" än ett direkt stöd över statsbudgeten är att kvotplikten - d.v.s. den andel förnybar energi som de företag som ingår i systemet är tvungna att köpa in - avser el från ett ANTAL förnybara energikällor. Det innebär att staten inte beslutar vilka av de förnybara energislag som ingår i systemet som ska få hur mycket avsättning för sin el, utan de mest lönsamma energislagen kommer att få avsättning för sin el först, därefter kommer de näst mest lönsamma att få avsättning för sin el, etc. tills alla företag som är skyldiga att köpa el från förnybara energikällor har fyllt sina kvoter. Det här skapar en viss konkurrens och prispress mellan el från de olika förnybara energikällor som ingår i systemet. På det sätter kan man säga att det är en något mer marknadsmässig mekanism än ett rent stöd på statsbudgeten skulle ha varit, för i fallet med ett direkt stöd till produktion av förnybar energi bestämmer staten i allmänhet hur mycket som skall gå till vilka kraftslag, inte elhandelsbolagen. 

Om man granskar på vilket sätt som ny förnybar elproduktion i Sverige har tillkommit de senaste åren framgår också att i första hand tillkom nya biobränsleeldade kraftverk, (vilket är den relativt sett billigaste förnybara energikällan i Sverige), en ökning av vindkraft kom först senare, helt följdriktigt eftersom den är dyrare att producera. 

Sedan kan man naturligtvis tycka att denna konkurrens mellan producenter av förnybar el inte är tillräckligt marknadsmässig för att kallas marknadsmässig. Men mer marknadsmässigt än ett direkt stöd där staten från början bestämmer exakt hur mycket pengar som skall gå till varje energislag är det.

Förklaringen av hur systemet fungerar ovan är högst ofullkomlig. För den som är intresserad av att bilda sig en egen uppfattning rekommenderar jag Energimyndighetens hemsida. http://www.energimyndigheten,se

Per H

Skrivet av Per Högström den 13 januari, 2010 - 20:23.

Logga in

Nya miljödebattinlägg